Pozornosť a screentime

Poďme si niečo povedať o novodobej technike a jej súvise s pozornosťou. Veľa rodičov v snahe o maximalizovanie rozvoja schopností dieťaťa a o efektívne využívanie času, ponúka svojim deťom vo voľných chvíľach tablet, či mobilný telefón. Neraz to vidíme aj u nás v čakárni. Rodičia inštalujú rôzne aplikácie a videohry, v dobrej viere, že ich dieťa bude následne rýchlejšie a šikovnejšie v riešení problémov. Štúdie však ukazujú, že deti, ktoré sa hrajú hry, sa stávajú rýchlejšími a šikovnejšími len v daných hrách. Ďalšie štúdie nám tiež prinášajú závery, ktoré hovoria, že deti, ktoré sú častejšie v kontakte s obrazovkami majú slabšiu pozornosť, koncentráciu a pamäť.

Pozornosť dieťaťa sa vyvíja postupne. Najskôr sa dieťa dokáže sústrediť len veľmi krátko. Zaujmú ho hlavne predmety, ktoré sa hýbu, svetielkujú, či vydávajú zvuk. Neskôr sa pozornosť predlžuje a dieťa nepotrebuje tak silné podnety, aby sa dokázalo sústrediť. Neskôr sa už dieťa dokáže pokojne a samostatne hrať. Väčšina hier a aplikácií má podobu rýchlo sa meniacich, vybuchujúcich a svetielkujúcich podnetov. Tieto podnety intenzívne pôsobia na pozornosť dieťaťa, a vedú ho vo vývine pozornosti skôr smerom späť.

Čo na to náš mozog?

V našom mozgu sa nachádza štruktúra, ktorá je úzko spojená s pozornosťou. Nazýva sa Striatum. Striatum určuje, čo je pre nás „najlepšie“, čo si zamilujeme. Môžeme ho však nadchnúť len niekoľkými objektmi. Tablet, či telefón, je pre dieťa tak intenzívnym podnetom, že stráca záujem o iné aktivity, ako je napríklad hra s autami, komunikácia s rodičmi, či robenie si domácich úloh. Striatum je teda štruktúra, ktorá musí byť dobre strážená, nakoľko hrá prím pri vzniku návykových problémov. Tablet sa pre dieťa stáva číslom 1 a ťažko nájdete inú aktivitu, ktorú si obľúbi viac.

Displeje sú vynikajúca vec. Je fajn si občas pozrieť fotky z dovolenky, alebo si pripomenúť ako ste na Vianoce zdobili medovníčky. Pozrieť si video k piesni a naučiť sa spolu tancovať choreografiu.

Nesnažme sa z našich detí urobiť hneď dospelých. Dovoľme im zažiť v ich fantázii  čarovný svet drakov a princezien, namiesto strieľania nahnevaných vtákov vo videohre.

„Screen time“ alebo čas strávený pri obrazovkách. Ako ho ustrážiť?

Deti sa prostredníctvom tabletov a internetu môžu veľa naučiť, no môžu byť tiež vystavené nevhodnému obsahu či nebezpečným reklamám.

Buďte dobrým vzorom. Rodičia, ktorí trávia veľa času pri obrazovkách budú mať deti, ktoré trávia veľa času pri „displejoch“. Preto čítajte knihy, venujte sa športu, trávte viac času vonku, stanovte si limit pre vlastné používanie elektroniky. Jednoducho robte, všetko to, čo chcete od svojho dieťaťa a ono Vás bude nasledovať.

Stanovte si pravidlá. Spolu s dieťaťom si určite, ktoré stránky, hry a filmy môže dieťa pozerať. Nedovoľte dieťaťu používať sociálne siete dovtedy, kým nie je pripravené zvládnuť zodpovednosť, ktorá z toho plynie.

Zapojte sa do aktivít dieťaťa. Naučte sa hrať hry, ktoré dieťa bavia. Sledujte novinky na stránkach, ktoré navštevuje. Objavujte internet spolu.

Vyhraďte si čas bez „displejov“. Určite si chvíle, kedy bude všetka elektronika vypnutá. Či už to budú určité časti dňa (žiadny telefón a televízor počas jedenia), alebo určité dni v týždni.

Sledujte aktivitu dieťaťa. Využite rodičovský zámok. Porozprávajte sa o možnosti zdieľania hesla k sociálnym sieťam dieťaťa s Vami. Buďte pripravení na to, že aj Vaše dieťa urobí chyby. Či už sa prihlási na nevhodnú stránku, alebo prekročí dátový limit. Premeňte tieto chyby na poučenie.

Detská izba bez obrazoviek. Eliminujte možnosť využívania elektroniky mimo Vášho dohľadu. Zaveďte pravidlo žiadneho používania tabletov, videohier či telefónov v detskej izbe dieťaťa. Tieto zariadenia môžu deti pokúšať napríklad v noci, a tak im rušiť ich spánok.

Limitujte čas strávený pred obrazovkou. Väčšina detí nezvláda neobmedzený prístup k elektronike. Americká spoločnosť pediatrov (American Academy of Pediatrics) odporúča nasledujúce limity:

  • U detí mladších ako 18 mesiacov využívať médiá len na komunikáciu s blízkymi prostredníctvom videohovorov.
  • U detí vo veku 18 až 24 mesiacov vyberať len kvalitné aplikácie a používať ich na spoločné učenie dieťaťa s rodičom. Dieťa by médiá nemalo používať samé.
  • U detí od 2 rokov obmedzte „screen time“ na maximálne 1 hodinu denne. Snažte sa tento čas tráviť v spoločnej aktivite s dieťaťom, čo najviac, ako je to možné.
  • U detí starších ako 6 rokov si stanovte konzistentné limity v závislosti od potreby vzdelávania sa prostredníctvom elektroniky. Uistite sa, že čas trávený pred obrazovkou negatívne neovplyvňuje spánok, fyzickú aktivitu či správanie dieťaťa.

Spravte z času stráveného pred obrazovkou privilégium, nie právo. Vyhnite sa odmenám vo forme extra času stráveného pri počítači či tablete. Držte sa vopred stanovených limitov. Namiesto toho ponúknite inú odmenu na posilnenie žiaduceho správania.

Ako rozvíjať pozornosť Vášho dieťaťa v bežné dni?

  • Snažte sa tráviť so svojimi deťmi čo najviac času. Ak trávite veľkú časť dňa v práci, Váš kontakt s deťmi môže byť dosť obmedzený. Využite preto každú chvíľu na to, aby ste im venovali svoju pozornosť. Ráno vypnite televízor a vymýšľajte spolu svoju vlastnú rozprávku. Večer si prostredníctvom dinosaurov zrekapitulujte, čo ste v daný deň zažili. Hrajte sa so svojimi deťmi na koberci, čítajte si knihy, strihajte, lepte a tvorte veci z papiera.
  • Nechajte deti šantiť. V škôlke či škole sa deti musia držať stanovených pravidiel. Dlhý čas sedia, kreslia, počúvajú, píšu. Ich pozornosti to dáva zabrať, a preto potrebujú svoj čas na oddych. Nechajte deťom čas na voľnú hru. Dovoľte im vybehať sa v parku, či vyskákať sa na ihrisku.
  • Pokúste sa deti neprerušovať. Ak sa chcete zapojiť do činnosti, ktorú dieťa práve robí, pokúste sa adaptovať na jeho hru namiesto toho aby ste ju začali riadiť. Akceptujte záujem dieťaťa. Neprerušujte ho ak sa práve sústredí na čítanie knihy, či stavanie veže. V rozhovoroch neskáčte z témy na tému.
  • Ukážte dieťaťu pokojnú pozornosť. Prispôsobte okolie dieťaťa tak, aby sa cítilo uvoľnene. Eliminujte prvky, ktoré by Vás i dieťa mohli rozptyľovať. Neriešte s dieťaťom problémy počas varenia. Nečítajte si knihu pri zapnutom televízore. Upracte stôl predtým ako pri ňom začnete pracovať. Spravte si systém v ukladaní hračiek. Uvoľnite sa spolu a zacieľte svoju pozornosť na detaily. Ľahnite si spolu v noci na deku a sledujte, ako padajú hviezdy. Hľadajte v tráve štvorlístky. Alebo v posteli, navzájom, počúvajte tlkot Vašich srdiečok.
  • Sústreďte sa až do konca. Počas aktivity sledujte ako reaguje Vaše dieťa. Ako náhle spozorujete, že ho niečo rozptyľuje, upriamte jeho pozornosť znovu k tomu čo robí. Je dôležité, aby sa dieťa naučilo dokončiť to čo začalo robiť. Pomôžte mu ostať sústredené a na konci ho adekvátne odmeňte.

 

MORIN, A. 2020. How to Limit Your Childs Screen Time [online]. Dostupné na: <https://www.verywellfamily.com/tips-for-limiting-electronics-and-screen-time-for-kids-1094870>  [cit.10.12.2021].

AMIN, M. 2021. Ask Dr. Mom: How Much Screen Time Should I Allow My Child [online]. Dostupné na: https://www.verywellfamily.com/screen-time-advice-from-dr-mona-amin-5196400 [cit.10.12.2021].

BILBAO, A. 2018. Detský mozog vysvetlený rodičom. Bratislava : NOXI s.r.o., 275 s. ISBN: 978-80-8111-477-9.


Pozrieť všetky články