Vývin reči

Pripravili sme pre Vás prehľad vývinu reči od narodenia. To, kedy sa v reči objavia prvé slová, prvé spájanie slov, vety, prvá gramatika, nie je náhoda. Je to úzko prepojené s celkovým vývinom dieťaťa a má to svoju postupnosť.

Celý prehľad máte v plagátiku a možete si stiahnuť tu

Spravidla rozdeľujeme vývin reči na nasledujúce obdobia:

Obdobie pragmatizácie (0.-1. rok)

0-3 mesiace

  • na podnety reaguje plačom, pohybom, krikom
  • džavotanie a hrkútanie
  • reakcia úsmev na úsmev

3-8 mesiacov

  • komunikačný krik (krik ako privolávanie)
  • pudové džavotanie (hra dieťaťa s rečovými orgánmi, bez sluchovej kontroly (aj nepočujúce deti), hrkútanie
  • usmieva sa, smeje sa nahlas
  • otáča hlavu za zvukmi, zaujíma sa o okolie
  • napodobňujúce džavotanie zvukov materinského jazyka – zapojenie sluchovej, ale aj zrakovej kontroly – známky vyššej nervovej sústavy

8-12 mesiacov

  • komunikácia sa stáva vedomejšou – používa gestá, pohľad, pohyby tela
  • „rozumenie reči“ – správna motorická reakcia na pokyny, inštrukcie, zákazy a pod. (urob pá-pá, daj pusu)
  • ukáže na niektoré časti tela, bežné predmety alebo osoby, keď ich pomenujete
  • experimentácia so zvukmi

Obdobie sémantizácie (1. -2. rok)

12-18 mesiacov

  • používa jednoslovné vety s rôznou intonáciou v závislosti od emocionálneho – vôľového zámeru
  • objavuje sa porozumenie skutočným slovám (rozumie bežným slovám aj bez prítomnosti predmetov či osôb, ktoré označujú)
  • rozumie asi 50 slov

18-24 mesiacov

  • začína spájať slová do dvojslovných viet tvorené telegrafickým štýlom
  • prvý vek otázok (kto je to?, čo je to?)
  • polovicu rečovej produkcie tvoria podstatné mená
  • ku koncu obdobia pozná okolo 200 slov
  • ukáže niektoré časti tela aj na bábike

Obdobie lexémizácie (2. -3. rok)

24-36 mesiacov

  • uprednostňuje verbálnu formu komunikácie
  • postupne začína ohýbať slová, rozvíja sa gramatická stránka reči
  • začína tvoriť viacslovné vety
  • dokáže pochopiť svoju úlohu komunikačného partnera a reagovať v nej špecificky podľa konkrétnej situácie
  • pozná približne 1000 slov

Obdobie gramatizácie (3. -4. rok)

3-4 rok

  • dokáže povedať mená súrodencov
  • pokrok v chápaní obsahu slov,
  • tvorba vyšších pojmov často spájaná s tzv. fyziologickými ťažkosťami v reči
  • druhý vek otázok: Prečo? Kedy?
  • na konci tohto obdobia sa nevyskytujú nápadné dysgramatizmy
  • reprodukuje básničky
  • tvorba antoným je suverénnejšia
  • nadväzuje konverzáciu a snaží sa ju udržať

Obdobie intelektualizácie (po 4. roku života)

4-5 rok

  • identifikácia farieb je presnejšia
  • z gramatického hľadiska by mali byť verbálne prejavy správne
  • 1500 – 2000 slov
  • používa všetky slovné druhy
  • pretrváva nesprávne výslovnosti tzv. ťažkých hlások

5-6 rok

  • verbálny prejav sa približuje reči dospelých
  • dokáže súvisle rozprávať o rozličných udalostiach, dokáže vysvetliť využitie predmetov dennej potreby
  • zrealizuje pomerne dlhé a náročné príkazy
  • zreprodukuje dlhé vety
  • výslovnosť by mala byť správna
  • ku koncu obdobia pozná 2500 – 3000 slov
  • zaujíma sa o knihy, písmená, často vie napísať svoje meno

po 6. roku

  • verbálny prejav po zvukovej a obsahovej stránke zodpovedá požiadavkám bežnej konverzačnej reči
  • reč sa naďalej skvalitňuje po štylistickej a konverzačnej stránke
  • osvojuje si prozodické vlastnosti jazyka
  • využíva regulačnú funkciu jazyka
  • osvojuje si grafickú podobu reči (čítanie, písanie) a cudzích jazykov

 

Zdroj:
LECHTA, V. a kol.: Terapia narušenej komunikačnej schopnosti. Martin: Osveta 2002, 270 s. ISBN 80 – 8063 – 092 – 5.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 2006, 368 s. ISBN 80-247-1284-9.


Pozrieť všetky články